Hoe gaat het hierzo?

9 mei 2017 - East Shewa, Ethiopië

Inmiddels zijn Luuk en ik hier al een week, en is het hier nog steeds prima uit te houden. We hebben hier namelijk al van alles meegemaakt, wat ik graag met jullie wil delen! Ik vertel hieronder mijn ervaringen in 2 delen, het eerste deel is op het werk en het 2e deel is bij ons op het compound.

In the Greenhous:

Luuk en ik hebben een rooster gekregen van hoe onze week eruit ziet de aankomende weken, een werkdag ziet eruit van 7.30 tot 16.30.  Wij hebben dan pauze om 09.00 tot 09.15 uur en van 12.30 tot 13.30 uur. De pauze van 09.00 uur hebben we in een gezamenlijke kantine waar alle managers ook eten, je kan veel verschillende dingen nemen maar Luuk en ik nemen altijd een omelet met 2 stukken brood. In de middag pauze gaan we naar ons appartement waar het eten dan op tafel staat, we kregen eerst altijd iets van pasta of rijst met vlees of dergelijken, maar je kan je maaltijd veranderen door aan te geven wat je wilt. Vanaf nu hebben we in de middag soep een bakje fruit, de soep varieert per dag.

bovenaanzicht van het bedrijf

De eerste 3 uur zitten we op kantoor en mogen we werken aan onze projecten, we hebben allebei een leuk project gekregen van het bedrijf.  Planten groeien hier op “redash” dit is een soort lava dat is afgebrokkeld, dus allemaal kleine steentjes. Alleen het word schoongemaakt met veel chemicaliën, dat willen ze veranderen. De “redash” word nou gestoomd of met kokend water bestreden, je raadt het al ik moet kijken of de planten hierdoor beter groeien. Dit is natuurlijk simpel uitgelegd maar het is nog aardig wat werk. Ook kunnen we werken aan onze school opdrachten waar een blog bij houden 1 van de opdrachten is.

hoofdweg van de tuin

De kas hier ziet er als volgt uit, je hebt een hoofdweg (900 meter lang) met aan de linker en rechter kant ingangen voor een kas. Je hebt dus meerdere kassen omdat ze verschillende planten kweken. Maar de hygiëne is hier een dingetje. In Nederland is de hygiëne een stuk hoger dan hier, toch word er veel aan gedaan bij Dümmen Orange, voordat je de kas in gaat moet je namelijk je handen wassen, blauwe plastice handschoentjes aan, een overhemd aan en je krijgt een flesje desinfecterend water mee dat je elke keer moet gebruiken als je een plant aanraakt. Dit is dus best een gedoe, en al helemaal toen we een rondleiding kregen door de tuin. Ze hebben hier namelijk 14 soorten kassen kassen, voordat je elke kas ingaat moet je dus opnieuw je handen wassen, handen afdrogen, handschoentjes aan, overhemd aan en je kan dan pas de kas in.

Je ziet hier veel verschil met mensen die werken op kantoor en mensen die in de tuin werken. Er werd mij verteld dat mensen die in de tuin werken rond de 60/70 euro per maand verdienen, en mensen op kantoor rond de 500/600 euro verdienen. Als Nederlander zou je gelijk denken dat het ontzettend weinig is, maar de inflatie hier in Ethiopië in natuurlijk een stuk lager. In Nederland haal je een goed brood voor €1,50 en hier voor €0,40 cent. Hier betalen ze wel met “Burr” dat is de munteenheid van Ethiopië, één euro is 24 Burr.

Luuk en ik hebben al aardig wat mensen leren kennen, dat is best lastig. Want de managers praten een beetje Engels met een Afrikaans accent er doorheen. De eerste paar dagen als we aan het praten waren met de managers keken Luuk en ik elkaar aan van “wat zeggen hun nou weer” simpel weg omdat we het niet konden verstaan. Maar je raakt er inmiddels wel een beetje aangewend en je gaat steeds beter begrijpen wat ze bedoelen. Het zijn ook hele aardige sociale mensen, we begroeten elkaar dan ook met een soort box. Je geeft elkaar een hand en met je schouder tik je zijn schouder aan. We lopen hier dus met een goed gevoel rond!

Het leven op de compound:algemene voortuin

Ik kan jullie vertellen dat wij dit helemaal niet vervelend vinden,  we zitten in een goed appartement met genoeg faciliteiten. Overdag komen er schoonmaaksters die zowel alles opruimen (wij ruimen ook goed op hoor ;)), en ook de was voor ons doen. Zij zetten dan ook gelijk ons middag eten klaar en later ons avondeten. Zoals jullie lezen hebben wij dus niks te klagen hierzo!

Ook lopen hier dieren over het terrein waardoor je het liefst de hele dag binnen blijft zitten. Er lopen in de nacht soms hyena’s rond om al de zooi van straat op te eten,  bijvoorbeeld dode honden die aan zijn gereden. Je hoort ze dan ook wel eens “lachen”. Ook zit hier een nest van een arend waar we elke dag tegen op kijken, erg gaaf om te zien! Dit is zeker niet het enige, want we zijn samen met Jannis al op “snakehunting” geweest, hij zei dat hij ooit een slang van 6 meter heeft gevonden, die hebben we helaas nog niet gevonden hebben, maar we blijven elke avond zoeken rond het compound ;)

Toen Luuk en ik in de middag zaten te eten in ons appartement zagen we ineens een hele flinke leguaan lopen bij ons in de voortuin, je leest het al, je komt dus van alles tegen hierzo!

In mijn eerste reisverhaal had ik verteld dat er meerdere mensen van verschillende landen ook op het compound wonen. Wat zijn dit aardige mensen! Er woont een ouder Nederlands koppel (Bas & Anja), een Italiaans gezin met 2 kleine kinderen van 5 jaar oud en 3 jaar oud ((zijn naam ben ik even vergeten, & Barbara, Fresensco & Kyro)  en een Duitse man (Jannes) van 28 waar wij heel goed mee op kunnen schieten, hij is ook onze stagebegeleider. De eerste avond hadden we een groot vuur gemaakt en zaten we met ze alle gezellig te praten met een biertje erbij, dit geeft mij al gelijk een goed gevoel van ons verblijf en de mensen om ons heen er hangt gelijk een goede sfeer! De meeste avonden in de week zaten we s ’avonds ook vaak met Jannis een biertje te drinken en verhalen aan te horen van hoe het hier ging en gaat! Dit zijn ook geweldige verhalen waar ik jaloers op ben gaan worden.

Ook barbecueën ze hier vaak, en houden ze vaak een poolparty met mensen van buiten af. Dit zijn ook vaak Nederlanders die hier in de buurt wonen die ook een bedrijf zijn gestart. Wij hebben hier al kennis meegemaakt want we hebben zondag een verjaardag van 1 van de Nederlands gehad. Op de verjaardag waren er wel rond de 20 Nederlanders, dit waren er echt veel voor hier in Ethiopië. Ook dit was erg gezellig en bleven op de verjaardag barbecueën.

barbecueën op een autovelg

De eerste week zit er al weer op, en ik kijk uit naar de andere weken! Hoop dat ik nog mooie en leuke reisverhalen met jullie kan delen!

Groetjes van ons!

1. Jetty:
    9 mei 2017
    Wat een leuk verhaal weer! Ik heb t met plezier gelezen. Het leven op de combound scheelt niet zoveel met het leven hier, behalve het zwembad en de dieren dan.....
  2. Leo prins:
    9 mei 2017
    Prachtig verhaal weer Bram.
    Ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat.
  3. Christa:
    Wow Bram klinkt goed.
    Wat een belevenissen al, hoop dat er nog veel mogen volgen.
    I enjoy it
  4. Nicolle Drost:
    9 mei 2017
    Ha Bram, wat een mooi uitgebreid verslag!
    Ik geniet ook van de fotoos!
    Mooi beeld maak je zo.
    Geniet van het bijzondere land Ethiopie!
    Groet vanuit een koud Naaldwijk
    Nicolle
  5. Lia:
    9 mei 2017
    Wat onwijs gaaf. Heb genoten van je verslag top Bram. Kijk uit naar de volgende. Kus van ikke toedeloe groetjes van de van geessies
  6. Tante As:
    10 mei 2017
    Wauw. Wat is Mn neef toch een grote jongen! Ik vindt t onwijs leuk om te lezen hoe je alles beleeft. Het is ook geen kleinigheid het verschil met thuis, ook al doen de biertjes vermoeden dat het niet veel anders is dan hier. Gaaf dat je je zo op je gemak voelt bij alle mensen die je ontmoet. Ik kan me ook al niet voorstellen dat het niet zou klikken met jullie frisse, vriendelijke, Westlandse nuchtere en vrolijke jongens. Maak je ook foto's van de dieren die je thuis naast je bed niet snel zal aantreffen? Mooi dat je 'live' het 'lachen' van hyena's mag meemaken. Ik kan me voorstellen dat het onheilspellend klinkt en tegelijkertijd heel bijzonder. Wat een belevenis Bram!
  7. Frans:
    12 mei 2017
    Leest als een mooi begin! Die foto van het zwembad had echt niet gehoeven...... Nee hoor, geniet ervan, mooi om is in ander klimaat en cultuur te zitten en zo te zien passen jullie je goed aan. En ook goed voor je duits denk ik?
  8. Alex:
    12 mei 2017
    Top man
    Je kan altijd nog schrijver worden
    Geniet er van en voorzichtig met de slangen De mamba is erg giftig
  9. Jos van der Valk:
    16 mei 2017
    Hoi Bram en Luuk, leuke verhalen. Dat is toch wel iets anders dan Nederland waar alles goed georganiseerd is. In Nederland rijd je niet van kuil naar kuil. Goed dat jullie de verschillen zien. Geniet van jullie stage, het land en ook van de mensen. Als ik jullie was zou ik alleen de tuinslang beet pakken en die andere slangen links laten liggen.