"De tijd vliegt voorbij"

23 mei 2017 - East Shewa, Ethiopië

Voordat ik het weet ben ik alweer bezig met het schrijven van mijn volgende blog, naar mijn idee schrijf ik ze om de paar dagen in plaats van om de week. Dat is een goed teken volgens mij! Ik denk dat het komt omdat we weer veel leuke dingen hebben gedaan deze week, maar toch begon de week niet zo goed.. De maandagochtend is altijd niet zo lekker maar deze keer... Ik had zondagavond al flink last van mijn voeten en liep de hele te krabben maarja ik was zo moe van het foodfestival dat ik het wel goed vond en me ogen zo snel mogelijk dicht wilde doen. Maandag moesten we uiteraard gewoon werken en het wekkertje weer om 07.00 uur, we stapten uit ons bed deden het licht aan en schrokken allebei behoorlijk. 200 muggenbulten op elke voet, zonden te overdrijven.  Man wat jeukte dit, en toen moesten we naar ons werk met schoenen aan… We waren nog geen 5 meter verder en liepen al te jeuken, maar je moet er natuurlijk zoveel mogelijk van afblijven. We hadden allebei in het begin geen flauw idee hoe het was gebeurd want er hangen klamboes over het bed heen. Toen begon het spel cluedo, na flink te hebben nagedacht en oorzaken proberen te bedenken was Luuk er erachter gekomen. Zaterdagavond gingen we bij Jannis barbecueën, op onze slippers met niet al te veel deet op onze voeten. Er zaten dus ook allemaal muggenbulten op plekken waar onze slippers niet zaten, dit zag er wel grappig uit! Maar de maandag de dinsdag en de woensdag waren dus wel zware dagen. Maar desondanks waren het toch ook leuke dagen, ik zat die week bij het onderdeel ‘plant protection’. Luuk zat hier vorige week en ging nu naar mijn onderdeel ‘irrigation’.

De naam plant protection zegt het al, de plant beschermen. Hier in Ethiopië is dat wel nodig, want er lopen aardig wat insecten tussen de planten. Er zitten dus ook veel mensen op die afdeling, rond de 59. Veel van deze mensen zijn vaak aan het werk in tuin om te kijken voor deze insecten, ze geven de informatie door aan Samson (mij begeleider van die week) en hij maak het spuitschema voor in de avonden. Richting het eind van de week moest ik de schema’s maken, wat nog best lastig is want er word in 1 avond bijna 40 hectare aan planten gespoten met circa 10 verschillende soorten chemicaliën.  Ik had het schema gemaakt voor week 21, wat er goed uitzag met wat hulp van Samson. Er word hier elke avond gespoten om 18.00, Samson vroeg aan mij of ik hier een keer bij wilde zijn. Dat wilde ik wel! ik kreeg in de middag een heel pak mee naar huis met een goed gasmasker om s ’avonds op te doen. Want sommige chemicaliën waren zo sterk dat het streng verboden was om zonder gasmasker binnen te lopen, bij sommige chemicaliën mag je 3 dagen na het spuiten nog niet eens naar binnen lopen. Maar eenmaal aangekomen en me spullen aan gedaan gingen Samson en ik kijken hoe het spuiten verliep. Ik mocht ook een keer spuiten, dit was best gaaf om te doen! Je krijgt een soort pistool in je hand haalt de trigger over en je voelt een aardige druk als je chemicaliën spuit. Als je dit achter elkaar moet doen  de hele tuin lang heb je denk wel een beetje kramp in je hand. Maar ik spoot ongeveer één kap dus dat was prima te doen en ook gaaf om een keer mee te maken!

Ook Samson is een hele aardige man, in het begin was die wat verlegen en praatte die echt zacht. Maar door de uurtjes heen als je aan het praten was met hem gaat hij zich steeds meer op ze gemak voelen en praat die ook wat harder. Ook met Samson weer veel gelachen deze week en veel gepraat over voetbal, hij is een groot fan van Manchester United. Ook hem aan het eind van de week weer onze box geleerd. Als ik elke week zo’n barre bageleider heb kom ik elke week makkelijk door!

Zoals jullie weten hou ik er van om een week goed af te sluiten, dit begon voor mijn idee donderdag al. We gingen met ze alle bij Bas en Anja pannenkoeken eten! We waren om 19.00 uur van harte welkom, en schoven aan om 19.30 want ervoor nog even een biertje drinken. Ook het Italiaanse gezin was er met de kleine kinderen, Chyro en Fransesco, en Jannis natuurlijk ook. Anja begon in de middag al met pannenkoeken bakken rond 17.00 uur, dat was wel te zien wat ze had er echt rond de 120 gemaakt. Waaronder met kaas, appel, spek en naturel. Dit was wel ff lekker! Een Hollandse pannenkoek, uiteraard kregen we ze niet allemaal op en mochten we er een paar mee naar huis nemen. Dit was de donderdagavond, en vrijdagavond gingen we weer bij Jannis barbecueën! Die laat me echt elke keer weer verrassen hoe goed hij kan barbecueën! Daarvoor hebben we hem weer geholpen met het maken van de sla en de kruidenboter. Hij vroeg ons die avond of we het nachtleven wilden zien van Addis Abeba (de hoofdstad), hij hoefde niet lang te wachten op een antwoord want dat wilde Luuk en ik wel.

We zijn de volgende dag om half 4 in de middag weg gegaan om ander half uur richting Addis te rijden. Hij zei dat er een poolparty was waar we als eerst heen zijn gegaan, dit was bij een chique hotel. Ook hier weer laten fouilleren en 250 birr betalen voor de entree. Toen we binnen kwamen zag het er echt gaaf uit! Een cocktailbar overal lichten en mensen in nette kleding. Hier hebben we eerst lekker wat gegeten en ook Mathieu (de Belgische vriend van Jannis) wilden ons het nachtleven laten ontdekken. Na wat gegeten en gedronken te hebben zijn we naar veel clubs geweest, we begonnen een beetje bij de wat nettere clubs. Bij de eerste club zag het er echt goed uit! Maar na mate we steeds een beetje naar de wat mindere gingen zag je goed het verschil! (We moesten ons overigens overal laten fouilleren). Toen het al wat later werd zag je op staat echt overal prostituees. En ook toen we in de mindere clubs liepen zag je ze binnen rondlopen.  Wat echt flink irritant is want ze blijven maar aandacht van je zoeken, maar als het te erg werd gingen we naar een andere club. Zo hebben we die avond rond de 5 clubs gezien. Jannis wilde met ons voor de laatste keer nog door een straat lopen waar zeg maar de hoeren zaten, niet om met ons naar binnen te gaan maar om ons te laten zien hoe Addis is naast de chique clubs. we liepen nog geen 20 meter en de meiden kwamen al naar buiten en liepen serieus aan onze shirts te trekken en ons te omarmen. Gewoon om ons naar binnen te krijgen, maar na wat flink geschut en geduw zijn we er tussen uit gewurmd en konden we doorlopen. Maar ook hier liepen we nog geen 20 meter verder en gebeurde er weer precies het zelfde, Jannis vond het daarna maar een beter idee om maar terug te lopen naar de auto. Een paar meter van de auto vandaan zaten er mensen op straat die spullen probeerde te verkopen, ze hadden onder ander ook koffie en thee. Jannis wilde er bij gaan zitten (wat ik overigens nooit zal gaan doen want je weet het maar nooit) wat we ook hebben gedaan. Er stonden wat kleine krakkemikkige stoeltjes waar we op mochten gaan zitten, er werd wat thee en koffie aangeboden en er werd een gezellig praatje gemaakt. Hier hebben we denk nog een half uurtje gezeten wat best gezellig was! Zo zie je maar dat je niet te snel vooroordelen moet trekken want het waren echt sociale mensen! Hierna zijn we naar huis gereden naar ons appartement en hebben we onderweg ook nog wat meegemaakt! We zagen ineens rond de 7 hyena’s oversteken met een groot stuk vlees in hun bek. Dit was echt gaaf om te zien en even later zagen we er nog meer. Toen we ze voor de 2e keer zagen trapte we op de rem  en reden we in ze achteruit op de snelweg (wat dat kan in Afrika, er reed overigens toch helemaal niemand) om ze beter zien, in de koplampen van de auto zag je een paar hyena’s staan. Omdat we toen toch al stil stonden vonden we het tijd voor een plaspauze, Luuk en ik vonden het een goed idee om te plassen waar de hyena’s nog geen 5 minuten geleden weg liepen. Achteraf was dit toch niet zo slim.. we stonden nog geen 20 seconden en we zagen de hyena’s lopen op 10 meter afstand. Ik wist niet hoe snel ik moest afknijpen en ik zat weer in de auto!

Om 04.00 uur waren we weer thuis en was dit een avond om nooit meer te vergeten!

De volgende dag lekker even bijgekomen in het zwembad samen met Chyro en Fransisco, Chyro die nu vijf jaar oud is hebben we bommetjes leren maken.  Wat erg leuk was want hij grijpt al naar zijn knieën voordat die überhaupt in de buurt van het water komt. In de avond WEER een heerlijke barbecue van Jannis bij mogen wonen. En wat was het weer heerlijk.

Echt weer een top week gehad, en kijk uit naar week vier waar we dan een groot feest hebben om dat het Pelargonium seizoen is afgelopen!

Groetjes van ons en hoop dat jullie volgende week weer van mijn ervaringen kunnen genieten!

1. Liset:
    Hoi Bram ,
    Leuk om van afstand te volgen wat jullie allemaal meemaken.
    Het lijkt erop dat jullie een goede keuze hebben gemaakt om naar etiopie te gaan , volgens mij is het leerzaam maar ook zeker bijzonder leuk.
    Geniet ervan en schrijf nog veel van jullie belevenissen op , het is een genot om de reislogger van jou en Luuk te volgen en te lezen.
    Groetjes aan Luuk en de rest
    Arno
  2. Linda:
    23 mei 2017
    Gaaf, gaaf ...... wat een verhaal. Leuk, ondernemend en leerzaam. Moest wel lachen hoor.
    Mooi verhaal. heel bijzonder. Geniet ervan.
  3. Frans:
    23 mei 2017
    Weer een mooi verhaal om te lezen. Dat die plantjes een licht geven als ze deze kant op komen.... Jullie zien een hoop, qua werk en ook hoe het daar in Afrika gaat. Veel plezier nog en gaan jullie al een keer een BBQ organiseren?
  4. Liset:
    Ha Bram,
    De weken vliegen voorbij.
    Jullie maken een hoop mee, om jaloers op te zijn.
    Door de lange verhalen voelt het alsof we er vlakbij zijn.
    Veel plezier nog de komende tijd.
    Ik ben al nieuwsgierig naar het volgende verslag.
    Groetjes, ook aan Luuk, Liset.
  5. Nicolle Drost:
    26 mei 2017
    Ha Bram,
    Wat een verhaal man, je kan er een boek van maken.
    Ik geniet vanuit Woerden van je bijzondere weblog!
    Wat een bijzondere stage heb jij!
    Ik lees weer graag je volgende avontuur!!
    Toedeloe
    Nicolle
  6. Oma Smalheer:
    28 mei 2017
    We hebben met plezier je verhaal gelezen. Goed gedaan!
  7. Martijn van den Bos:
    30 mei 2017
    Wat super leuk om allemaal te lezen!