Week 5 voorbij gevlogen

7 juni 2017 - East Shewa, Ethiopië

Week 5 was voor mij niet heel veel anders dan de andere weken, elke dag het wekkertje om 06:53 (autisme) en om 07:30 zitten we op kantoor. Ik zat deze week bij Harvesting department, Luuk zat hier vorige week en heb alleen geen positieve verhalen van hem gehoord. Maar ik ging er met frisse moed in en keek wat me te wachten stond. De maandag was nog aardig verlopen, alleen later in de week wat minder. Melkamu die de week voor mij verantwoordelijk was stuurt mij elke keer met iemand anders mee, en dan krijg je van de persoon met wie je mee loopt elke keer het zelfde verhaaltje te horen. Ook kwam die vaak niet opdagen, en dan ben ik er al helemaal gauw klaar mee en ben ik met growing department mee gegaan waar ik het die week ervoor wel erg naar me zin had! Ik kan dus helaas niet veel vertellen over Harvesting, maar weet wel dat deze groep mensen verantwoordelijk is voor de “cuttings”. Dat zijn de stekje die worden gesneden, naast dit weet ik hoe zo’n cutting er uit moet zien om hem te kunnen snijden. Met mijn department was het dus minder geslaagd maar heb ik me volmaakt bij growing department samen met Luuk.

Heb deze week ook veel gewerkt aan mijn trial, het uitvinden op welke manier de redash (gesteente waarop de planten groeien) het best schoongemaakt kan worden. Het is een best belangrijke opdracht omdat ze in de kosten flink zullen dalen. Nu maken ze de redash schoon met heel veel chemicaliën, ik ben aan het kijken of we het kunnen stomen of met heet water kunnen reinigen. Mijn trial heeft dus best wel veel impact op het bedrijf, als we in ieder geval groene cijfers te zien krijgen. Ik heb daarom veel contact met mensen uit Nederland die dit project ook volgen, heb veel skype en mail contact met de mensen.

Ook tussen en na ons werk hebben we weer veel gedaan en meegemaakt. Jannis die soms in de avond bij ons wat komt drinken of wij bij hem, wat elke keer gezellig is. Maar ook gebeurde er wat anders dat normaal niet gebeurd. Zo stond er ineens een stier bij ons op de compound toen we thuis in de ochtend wat wilden gaan eten. Er stonden ook allemaal mensen bij die normaal in onze tuin aan het klussen zijn, Jannis en ook wat bewakers van Dümmen met flinke geweren. Het was ook geen kleintje, we liepen er langs en stonden even met Jannis te praten van hoe dit nou mogelijk was, zelf wist hij daar ook geen antwoord op te geven. Maar toen we even stonden te praten zagen we de stier zijn kop ineens richting ons draaien, we dachten toen al even “ohww nu moeten we wel even oppassen”. Nog geen 10 seconden later begon die op ons af te rennen, toen kwam ineens wel de Jucen Bolt bij ons naar boven, want we wisten niet hoe snel we moesten rennen! Gelukkig stopte de stier al gouw met rennen, uiteindelijk is die bij ons van de compound weg gerend zo richting het bedrijf,  en is daar via de uitgang er uit gerend. Gelukkig geen gewonden maar was wel leuk om mee te maken. Later hoorde we dat de koe niet de eerste was, een paar jaar geleden liep er zelfs een nijlpaard bij ons over de compound om een duik in het zwembad te nemen! Na het ongeval van de stier ben ik in de avond even lekker gaan sporten, want dat heb ik hier ook al te lang niet meer gedaan. Heb me ander half uur vermaakt in de fitnesszaal en daarna nog even een half uurtjes baantjes trekken, wel helemaal aan me eind maar voelde wel weer even lekker.

Zoals ik al vertelde in mijn vorige blog zou het Italiaanse gezin afscheid van ons nemen, alleen moeders met de 2 kinderen zouden gaan. Vaders zou hier blijven omdat hij nog moest werken. Vrijdagavond zou het vliegtuig in de nacht gaan verstrekken, het is hier een soort traditie om de avond voor vertrek met ze alle te gaan eten ongeacht wie er weg gaat. Dat stond dus deze keer uiteraard ook in de planning, en mochten we aanschuiven bij de Italianen die het traditionelen      eten hadden klaar gemaakt, pizza!! We waren er om 19:00 met ze alle heen gegaan (Jannis, Bas en Anja) en hebben eerst wat gedronken en later rond de tafel gezeten. We hadden deze keer zelfs eerst een voorgerecht, dit was ook typisch Italiaans en wat was dit lekker! Het leken wel appelflappen en oliebollen maar smaakte er totaal niet naar, het waren hartige oliebollen en appelflappen met aan de binnenkant mozzarella met van alles en nog wat. Daarna werden de pizza’s uitgedeeld die ze hadden gemaakt, tonijn, mozzarella, en eentje met groentes. Ik heb me buikkie die avond goed vol gegeten want het was echt lekker! Daarna heb ik ondanks mijn volle buik nog wel even met de kids marshmallows gemaakt waar ze al de hele dag naar uit keken. Rond een uurtje of half 11 zijn we weer naar het appartement gelopen (5 meter bij hun vandaan), en hebben we beloofd om morgen afscheid te nemen.

De hele week was Jannis al enthousiast omdat die een smoker wilden gaan bouwen, dat is een barrel met onderin hete kolen en nat hout voor de rook, en bovenin een groot stuk vlees/vis. Dit laat die dan 24 uur roken en dan heb je pas echt lekker vlees/vis! Voor Luuk en ik klonk dat ook wel als goud in de oren;). Woensdag kwam Jannis bijna naar ons toegerend en zei die dat hij een barrel had gekocht en alle materialen had geregeld! We hadden die zelfde dag nog een groot vuur gemaakt in de barrel om al het verf en stoffen eruit te branden. Vrijdag zouden zijn spullen klaar liggen, en hebben we hem die vrijdagavond geholpen met het bouwen van zijn smoker na het werk. Alles zat erin, luchtgaten die je kon afstemmen, tempratuur meter, grote plaat van gaas voor het vlees, plaat voor de rook, en het zag er allemaal heel goed uit. Toen we klaar waren stond er een grote lach op zijn gezicht, en ook op die van Luuk en mij, want dat betekent dat we hier een keer in gaan smoken, of meerdere keren en dat we weer zalig avondeten hebben. Alleen werd de pret even wat minder, Barbara kwam met de kinderen aanlopen… er werden handen geschut en geknuffeld en daar gingen ze, 2 maanden naar Italianen. We gaan het zwemmen wel missen met de kids, maarja er is niks aan te doen.  In de avond zou Jannis naar ons toe komen voor een biertje, alleen zijn we allemaal in slaap gevallen omdat we aardig verrot waren. Morgen weer een dag!

Bij Luuk en mij stond op de “to do list” souvenirs kopen. Jannis wist daar geen goede plek voor dus moesten we het aan Hannah vragen (de gene aan wie we alles moeten vragen als we iets nodig hebben), dit hadden we donderdag gevraagd of zei een idee had. Ze zei dat we zaterdag om 13:00 zouden vertrekken vanuit Dümmen Orange met een taxi chauffeur van Dümmen. Dit hebben we gedaan, met rugzakken en goeden broeken met ritsen zijn we vertrokken. Deze keer niet met de dikke auto van Jannis maar met een minibus van Dümmen. We zijn ook zonder Jannis weg gegaan want die moest werken, ik voelde me daarom niet echt op me gemak omdat ik mezelf op de gekste dingen voorbereid en je geen flauw idee heb waar je heen gaat. Waarom ik zo denk weet ik uiteindelijk ook niet want het was een beste man, na 2 uur rijden zijn we aangekomen bij een groot gebouw waar allemaal hele kleine winkeltjes in stonden (2 bij 2 meter). Hij zei van te voren dat we hier niks moesten kopen want alles is hier een stuk duurder vergeleken op straat, omdat ze veel huur moeten betalen. En dat was wel te zien, ze vroegen een heel stuk minder dan de winkels in het gebouw. We zijn ongeveer 5/6 winkels afgeslenterd om leuke souvenirs te kopen en naar mijn idee is dat gelukt! Het was alleen wel prijziger dan verwacht maar we hadden genoeg Birr mee. Na 2 uur terug rijden en veel kamelen te hebben gespot en andere dieren waren we om 19:00 thuis en was het een geslaagde middag!

Zoals de meeste mensen die dit lezen wel weten was er zaterdagavond de Champions League finale, toen we thuis waren van het kopen van souvenirs hadden we eerst even gedoucht en gegeten. Daarna hadden we voor ons appartement een vuurtje gemaakt voor voor en na de wedstrijd. Uiteraard eerst even om toestemming gevraagd bij Anja, want Jannis was naar Addis met een collega vanuit Duitsland. We hadden een golfplaat gepakt en met kruiwagens hout gehaald. Uiteindelijk was dit echt een hele leuke en gezellige avond en hebben we tot 04:00 uur buiten gezeten, daarna hadden we het vuur gedoofd met ongeveer 20 emmers water en lagen we om 04:45 in ons bed.  Je kunt wel begrijpen als we tot zolaat hebben gezeten dat er aardig wat hout door heen is gegaan, we hebben in totaal 7 kruiwagens er op gemikt. Want een vuur(tje) van 1,5 meter breed moet je natuurlijk wel goed warm houden, vandaar dat we het verstandig vonden om nog een extra golfplaat te halen. Achteraf waren we wel de enigste die dat verstandig vonden naar mijn idee. Maar het was wel een super avond want geef 2 gasten een tv met voetbal, de mogelijkheid om vuur te maken en een paar groene cilinders, dan vermaken wij ons heel prima! Achteraf was het trouwens misschien een minder goed idee om het vuurtje voor ons appartement te maken, want hij was een beetje groot geworden en liet aardig wat rommel achter. Maar de volgende dag alles opgeruimd en keken we terug naar een leuke avond!

Die zondag werden we dus wel wat later wakker, na een redelijk snel ontbijt en alles hebben opgeruimd lagen we rond 12:00 uur alweer lekker in het zwembad. Dit hebben we tot 14:00 uur volgehouden omdat we zin hadden om te gaan vissen, eerst even wat eten en daarna de hengel aan Jannis gevraagd. We hadden alleen 1 probleem, we hadden geen vlees om aan het haakje te doen. Daarom hebben van alles en nog wat geprobeerd, het ging van wortel tot drop wat we aan het haakje hebben gedaan. Je kan wel begrijpen dat we die dag dus niks gevangen hebben maar het was wel leuk om te proberen. Toch hebben we het hier ook 2 uur volgehouden en hebben we daarna weer even een duik genomen. Overdag konden we weer uitkijken naar een barbecue voor in de avond, dit keer met iedereen omdat er een Duitse collega was van Dümmen die hier een paar dagen kwam rond kijken. Dit was weer heel gezellig en heb weer veel gelachen

Volgende week staat er een poolparty op het programma bij ons op de compound, dit word georganiseerd door Bas met meerdere farms hier in de buurt. Ben benieuwd hoe de poolparty gaat worden, tot volgende week!

Groetjes,

Buurman & Buurman

1. Frans:
    7 juni 2017
    Weer een prima week! Ben ook benieuwd naar de uitwerking van jullie onderzoek. Denk dat er een redelijke kans is dat stoom en/of heet water gaat werken. gebruiken ze hier in ieder geval bij de groentenbedrijven om de blauwe kratten schoon te krijgen. Als er nog nijlpaarden langs komen hoef je zelf ook niet meer op safari!
  2. Jetty:
    7 juni 2017
    Lieve Bram, weer n leuk verhaal wat betekent dat je weer n leuke week had! Dat is heel fijn om te weten voor deze thuisblijver die ontzettend met je meeleeft en meegeniet! Keep this spirit☺ love you mam xxx
  3. Nicolle Drost:
    7 juni 2017
    Ha Bram, mooi verhaal weer man!
    De redash schoon stomen klinkt heel oke, planten laten groeien zonder chemicaliën is voor de hele wereld beter! Fijn dat je dat onderzoekt Bram. Ik ben benieuwd of het lukt!
    Mooie verhalen over je belevenissen om je stageopdracht heen. Birr wat een gave naam voor een geldeenheid! (ik sta birr.....14 graden op een stormig strand...)
    አስደሳች ብዙ እና ውብ አገር ያገኛሉ!

āsidesachi bizu ina wibi āgeri yagenyalu!
    Nicolle
  4. Leonie:
    7 juni 2017
    Ha Bram, goed bezig daar in Afrika .
    Super leuk om je verhalen te lezen en succes met je trial, het zou toch geweldig zijn als je ze daarmee kan helpen .
    Nog veel plezier
  5. Lia:
    8 juni 2017
    Wat goud weer Bram en wat schrijf je leuk een verslag. Weer van je genoten pik. Kus van ikke toedeloe